mihai.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    test
     
    Crash

    Crash

     

     
    wenkbrauwen van mijn autoverkoper kregen een natuurlijke facelift toen ik mijn wensen bekende maakte: ik wilde een limousine voor boodschappen doen, die ook kon functioneren als schoolbus en Formula 1 wagen. Bovendien moest ik er mijn akkers mee kunnen ploegen en mijn aardolie naar mijn raffinaderijen kunnen vervoeren.

    Sommige droomauto’s kan je vergeten. Voertuigen zijn gemaakt voor een speciaal doel en ze verlenen zich niet zo makkelijk voor andere zaken. Hetzelfde geldt voor de film. Films zijn de meeste keren of een komedie of een tragedie, horror, musical etc. Nou wil ik niet zeggen dat de films, die sowieso volgens een bepaald recept geschreven worden, niet wat lachscènes zullen hebben, zelfs zijn ze een drama of geen druppel traan uit je smul zullen wringen als ze een avonturenfilm zijn. Wat ik wil stellen is dat weinige films in meerdere genres tegelijkertijd ingedeeld kunnen worden. Crash, van Paul Haggis (Million Dollar Baby), niet van David Cronenberg, is een van deze films die in een spagaat tussen verschillende genres staat.

    Ik heb bijvoorbeeld sinds Boyz n the Hood geen interessante film meer over racisme gezien. Zelfs beter dan Boyz n the Hood, maakt Crash racisme menselijker. Nou, weet ik, racisme is slechts menselijk, want dieren verlagen zich niet tot zulke eigenschappen, maar wat ik bedoel is dat Paul Haggis, van racisme, een antwoordt maakt op de vraag “is iedereen racistisch?”. Zijn antwoord is JA.

    Je verwacht een film met dialoog om in het Frans gesproken te worden, maar in de laatste tijd kunnen ze in Hollywood ook meer dan een kreun op papier zetten (ik denk weer aan Solondz) Misschien, sinds de dood van de cowboy, moet je met je martelobject ook praten. In de dialoog vindt het personage zijn subtiliteit, wreedheid en humor. Dus Crash is onbescheiden in het dialoogvoeren.

    Als karakters meet meervoudige gezichten, of als figuur meet meervoudige karakters, veranderen de personages in Crash van gedaante. Bijvoorbeeld typisch-racistische Amerikaanse politieagent, die een creoolse vrouw, voor haar man vernedert, zelfs psychisch verkracht. Hij zet zijn eigen leven op het spel om haar leven te redden.

    Drama, mysterie, sociale betrokkenheid, humor, spanning, je vindt ze allemaal in Crash. Ondanks alles wat je autoverkoper zal aansmeren, Crash is je kinderwagen die je naar de maan zal vervoeren.

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Hou mij op de hoogte
    Ik wil op de hoogte gehouden worden
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl