mihai.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    test
     
    Jay Wallace de loser

    Jay Wallace de loser


     
    Soms zijn de filosofen heel domme mensen, omdat ze de vraag “waarom” niet door blijven vragen totdat ze echt tot de boden van de dingen komen. Bijvoorbeeld R. Jay Wallace schrijft in zijn boek “Responsibility and the Moral Sentiments” het volgende: “philosophers sometimes write as if freedom were something intrinsically valuable, suggesting that we desire freedom of the will for its own sake (as it were). But such claims ring false, to my ear. What we want is not freedom of the will per se, but the kind of freedom that makes us persons, or deliberators, or autonomous valuers, or morally accountable agents; a desire for freedom that floated loose from all such contexts would be a kind of fetish.”
    Nou ben ik het met Wallace eens dat sommige mensen de vrijheid (of vrije wil) als doel op zichzelf zien. Dat is inderdaad een idiotie, want vrijheid is slechts een middel tot een doel. Maar het doel heeft niets te maken met wat Wallace vertelt. Het heeft niet te maken met een wens om “persons”, “deliberators”, “autonomous valuers” of “morally acountable agents” te zijn. We willen vrijheid voor een heel eenvoudig reden: we willen (lang en gelukkig) (over)leven. Hoezo? Laten we kijken waarom dieren gedrag vertonen die op vrijheid zoekend gedrag lijkt. Een dier in een kuil kan geen eten vinden en zal daardoor sterven. Een dier in een kuil kan geen sekspartners vinden en zal daardoor zijn genetisch materiaal niet doorgeven. Het lijkt me daardoor dat evolutie de genen doorgeeft die gedrag produceren dat op vrijheid lijkt. Een dier heeft met andere woorden een neiging om zich zodanig te gedragen dat de kansen op overleving vergroot worden. Van buiten gekeken, zonder de deterministische wetten te kennen, lijkt dit gedrag alsof het dier naar vrijheid zou zoeken. Op dezelfde manier is ons streven naar vrijheid een puur dierlijk instinct, dat stoelt op, of onderdeel is van het overlevingsinstinct. We hebben een behoefte voor vrijheid (of een gevoel dat we vrij willen zijn) om voedsel beter te zoeken/vinden, om seksuele partners te zoeken/vinden, om oplossingen/gereedschap voor onze problemen te zoeken/vinden. Evolutionair gezien, zouden de mensen die het gevoel (of de intuïtie) hebben dat ze een vrije wil zouden hebben, een hogere kans hebben om te overleven dan mensen die een gevoel hebben dat ze gedetermineerd zijn. Als je gedrag of je psychische instelling een uitstraling heeft van “ik kan er ook niets aan doen, want de natuurwetten drijven mij voort als de wind een blaadje ”, dan onderneem je veel minder dan een ander, zoek je veel minder eten, oplossingen voor je problemen, seksuele partners. Deze psychologische neiging om de wereld te verkennen en steeds op zoek te zijn naar nieuwe dingen, en het negatieve gevoel dat we hebben als we beperkt zijn in onze bewegingen, of handelingen, is iets dat op een bepaald moment kwamen te realiseren dat we zo ingebouwd zijn. In het kort zijn we bewust geworden dat we zo functioneren. Hiervoor hebben we een woord gevonden: vrijheid. Jay Wallace is daardoor een loser. Hij fantaseert dingen zoals “person” of “morally accountable agents” die we heel graag zouden willen, terwijl er een heel eenvoudige verklaring is voor onze behoefte voor vrije wil: het is slechts een ingebakken gedrag dat ons overleving ondersteunt.  

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Hou mij op de hoogte
    Ik wil op de hoogte gehouden worden
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl