mihai.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    test
     
    Peter Louter de leugenaar, deel 2

    Peter Louter de leugenaar, deel 2



    Ik heb eerder een blog geschreven waarin ik Peter Louter heb beschuldigd van het vervalsen van citaten van Tariq Ramadan. In zijn nieuwste blog reageert Peter hierop, maar hij brengt geen nieuwe bewijzen dat Tariq Ramadan islamisering van het Westen bedoelt, Peter meent te bewijzen dat hij mijn conclusie uit de vorige blog zou weerleggen. En mijn conclusie was dat het door hem vervalst citaat in de context eerder spreekt van een aanpassing van de islam aan de landen waar de moslims gaan wonen dan andersom.
    Allereerst produceert Peter een drogreden, een red herring, een afleiding, want in een debat gaat het om het bewijzen van de hoofdstelling en zijn hoofdstelling was dat Ramadan het Westen zou willen islamiseren. Daarna poogt Peter mijn conclusie te weerleggen met nieuwe citaten, ingekort en uit de context gerukt, wat tot andere betekenissen gaat leiden.

    Bijvoorbeeld Peter zegt: "Aan de kernleer van de Islam kunnen wat Ramadan betreft geen concessies worden gedaan" hij citeert Ramadan als volgt: "Zich aanpassen betekent vanuit islamitisch oogpunt voor de nieuwe generatie geen concessies doen op wezenlijke punten"

    Als we naar het citaat in context kijken en het door Peter weggelaten zinsgedeelte, kunnen we concluderen dat Ramadan iets anders bedoelt. Hier komt de volledige context met Peter's citaat in het vet:

    "It is nonetheless the law that should be the criterion and reference point, and a careful study shows that in most Western countries the constitution allows Muslims to live largely in accordance with their identity in the sense by which we have defined it. Muslim leaders and intellectuals should on the one hand demand and require the just and equitable application of the law with respect to all citizens and all religions. And on the other, they should face up to their responsibilities by using the broad freedom they enjoy in the West and trying to provide Muslim communities, through courses, study circles, and all kinds of institutions and organizations whose essential aims are to keep Islamic faith and spirituality alive, to spread a better understanding both of Islam and of the environment, to educate and pass on the message of Islam, and, finally, to see to it that Muslims get really involved in the society in which they live. There is nothing to stop them from doing so and although many initiatives have been taken in this direction over the past several years, the teaching given has often remained traditional. We shall return later to these forms of Islamic education, which have been provided without much thought to the context in which Muslims live.

    This proposal means, above all, that we must develop, as we have said, a new and more confident attitude, based on a clear awareness of the essential features of our "being Western." This understanding should lead Muslims to evaluate their environment objectively and fairly. While respecting the requirements of their religion, they must not neglect the important potential for adaptation that is the distinctive characteristic of Islam. This is what has allowed Muslims to establish themselves in the Middle East and in Africa and Asia and, in the name of one and the same Islam, to give their identity concrete reality in specific and diverse shapes and forms. Again, Islam as a point of reference, is one, but its realization assumes recognition of the history and the social and cultural context in which it exists. In this sense, as we have said, there should be an Islam that is rooted in the Western cultural universe, just as there is an Islam rooted in the African or Asian tradition. Islam, with its Islamic sources, is one and unique; the methodologies for its legal application are several, and its concretization in a given time and place is by nature plural. From the Islamic point of view, adapting, for the new generations, does not mean making concessions on the essentials but, rather, building, working out, seeking to remain faithful while allowing for evolution. With this aim, Muslims should take advantage of the most effective methods (e.g., of teaching, management) and scientific and technological discoveries (which are not in themselves in conflict with Islam, as we have seen) in order to face their environment appropriately equipped. These developments belong to the human heritage and are part of Western society, and Muslims, especially those who live in the West, cannot ignore them or simply reject them because they are not "Islamic."" - Tariq Ramadan, "Western Muslims and the Future of Islam", Oxford University Press, 2004, pag. 84-85

    Dus "From the Islamic point of view, adapting, for the new generations, does not mean making concessions on the essentials but, rather, building, working out, seeking to remain faithful while allowing for evolution." Er is een essentieel verschil in de twee betekenissen. Volgens Peter beweert Ramadan dat er geen concessies kunnen worden gedaan aan de kernleer. Maar Ramadan doet hier absoluut geen uitspraak over het wel of geen concessies doen, hij beweert dat een van de kerneigenschappen van de islam zijn aanpassingsvermogen is. Dat betekent, volgens Ramadan, dat aanpassing eerder een "wezenlijk kenmerk" is van de islam, dan een concessie op zich.

    We kunnen nog iets veronderstellen dat het geval is. Ramadan is in filosofie in het Westen getraind en de filosofische teksten proberen mogelijke tegenargumenten te weerleggen. Hij weet ook dat vanuit de islamitische wereld op zijn teksten eerder is gereageerd met het verwijt dat hij islam verloochent. Dus een van de mogelijke tegenargumenten zou zijn dat aanpassingen tot concessies zou leiden, tot het verloochenen van de islamitische kernwaarden. In dit stukje maait Ramadan het gras voor de voeten van een dergelijke kritiek. Nee, zegt hij, aanpassing is niet een verraad van kernwaarden, maar aanpassing zelf is een van de kerneigenschappen van de islam.

    In conclusie, door het citaat in te korten en het uit de context te pulken, verandert Peter zijn betekenis. Ramadan zegt dat aanpassing een kerneigenschap van islam is. Peter beweert echter dat "[a]an de kernleer van de Islam kunnen wat Ramadan betreft geen concessies worden gedaan." Sterker nog, zelfs als het citaat de betekenis zou hebben die Peter er aan geeft, is het nog steeds geen bewijs dat Ramadan in zijn oorspronkelijk citaat een Westerse islamisering bedoelde.

    Geredigeerd door: Pascale Esveld
     

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Hou mij op de hoogte
    Ik wil op de hoogte gehouden worden
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl